Medlemsbrev 1 - 2019

15.02.2019 kl. 17:30
Hälsning från ordförande, samgångsavtal och årsmöte med debatt!

BÄSTA MEDLEM I KVINNOFÖRBUNDET I KORSHOLM!

Samgångsavtalet

Nu är det spännande tider i Korsholm. Ett förslag till fusionsavtal mellan Korsholm och Vasa har gjorts och nu är det snart dags för alla invånare att ta ställning till detta. Som ni säkert märkt är vi också av olika åsikt i Kvinnoförbundets styrelse. Detta har dock inte påverkat vårt arbete för jämställdheten, barn, unga, vuxna och äldre, och oberoende av hur det går i folkomröstningen och beslutet i fullmäktige kommer vi att fortsätta arbeta för allas vårt bästa.  Men vi uppmanar alla att gå och rösta den 17 mars (också möjligt att poströsta) så kanske fullmäktigeledamöterna (inklusive undertecknad) har lättare då det slutliga beslutet ska fattas.

Valdebatt och årsmöte

Strax efter folkomröstningen är det så dags för nästa val, nämligen riksdagsvalet.  SFP har hittills nominerat 14 av 16 möjliga i Vasa Valkrets. De två som saknas ska hittas i Vasa- Korsholm. Men redan nu har vi fina Kvinnoförbundskandidater i Christoffer Ingo, en comingman från Veikars och Leena Nikkari-Östman från Maxmo.  Hon är sexbarnsmor och också medlem i vår förening. I Vasa finns Joakim Strand, riksdagsman, och Sari Somppi, som till vardags jobbar på brottsofferjouren. Mikko Ollikainen från Malax var fem före att komma in i riksdagen vid förra valet.  De här fem kandidaterna kommer på vårt årsmöte, söndag 17.2 kl 15. Då ska vi ta reda på hur de vill utveckla familjepolitiken och utbildningen.  Som moderator fungerar Ida-Maria Skytte, Eu kandidat i maj.   Vi hoppas att ni alla kommer på valdebatten, och att ni också tar med er vänner och bekanta. Platsen är Seniorpunkten (Folkhälsans hus) i Smedsby.

Seminarium

I mars har vi ett nytt seminarium tillsammans med Vasa Svenska Kvinnoklubb.  Denna gång gäller det vardagsjuridik.  Vilka är dina rättigheter vid en skilsmässa?  Hur gör man upp ett testamente? Hur fungerar det vid en bouppteckning? Detta och mycket mer diskuterar vi tillsammans med erfarna kvinnliga jurister. Föreläsarna är ännu lite osäkra men platsen blir Ämbetshuset i Korsholm, 19 eller 20 mars. Mer info kommer inom kort.   Vi informerar på Facebook och i Föreningsspalten i Vasabladet.

Medlemsavgift

Medlemsavgiften för 2019 tas in i samband med nästa medlemsbrev. De av er som inte har betalat fjolårets medlemsavgift kommer att få en faktura med dubbel avgift, per post. Om du vet med dig att du inte har betalat kan du göra det nu, till konto FI6049702540504143. Avgift 10 euro. Om du av någon anledning inte vill vara med längre eller om du har flyttat och bytt förening hoppas jag att du meddelar till undertecknad så får vi uppdatera vårt medlemsregister.

Läs våra inlägg på Facebook / Kvinnoförbundet i Korsholm och på vår hemsida . Ta gärna kontakt!

Hälsningar  Monica Asplund,  Solf  , moas@agrolink.fi, tfn 050 5952501

Övriga styrelsemedlemmar (2018): Ulla-Maj Salin, Kvevlax Marita Backlund, Iskmo, Linda Ahlbäck, Replot, Charlotta Asplund, Replot,  Carola Lithén, Smedsby, Malin Olkkola, Kvevlax,  Emma Lill-Their, Rimal, Pia Backman-Nord, Björköby, Marian Villar-Bäckman Karperö och Pia-Maria Toivio, Helsingby.

Och du: Ta hand om dig själv också! Du behöver också vila och frisk luft! Allt behöver inte göras genast!