Wivan Nygård-Fagerudd till Europa parlamentet

15.04.2014 kl. 15:14
Svenska Kvinnoförbundet i Korsholms insändare till stöd för EU-valskandidat Wivan Nygård-Fagerudd. Publicerad i VBL 15.5.2014.

I skrivande stund är det inte lång tid kvar till EU-valet. Efter månader av debatter, evenemang och informationstillfällen är kandidaterna på slutrakan av sina val-turnéer. Under den här tiden har de gett sitt yttersta för att presentera vem de är och för att ge oss en bild av vad de står för. Varför? Därför att de är övertygade om att Svensk-Finland bör finnas representerat i EU. Och för att de tror på sin möjlighet att påverka.

Som finländsk medborgare är det både en rättighet och skyldighet att rösta. I det här skedet vill Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm därför uppmana er alla att gå iväg till valurnorna och lägga er röst på den kandidat som ni finner lämpligast, så att vi tillsammans kan lyfta de låga valdeltagarsiffrorna från tidigare EU-val. Vi kommer att rösta, inte enbart för att det är en rättighet eller skyldighet – utan för att vi enade kan stå bakom en kandidat som står för värderingar som vi finner viktiga: Wivan Nygård-Fagerudd.

Wivan är kunnig, engagerad och driven. Hon har ett genuint intresse för den enskilda individen, samtidigt som hon inser nödvändigheten av att verka på ett övergripande plan och i ett större perspektiv. Efter sina många år inom politiken har hon både kunskap och insikt i hur politiska frågor bör föras framåt och hon finner sin plats i såväl regionala som nationella och europeiska sammanhang. I Wivan kombineras österbottningen med kosmopoliten och hon rör sig smidigt på olika arenor.

Vi är i Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm övertygade om att Wivan kommer att vara rätt kvinna på rätt plats.  Inte blott och enbart för att hon är kvinna, utan för att hon som människa brinner för att göra våra röster hörda i Europa. Det är Wivans välgrundade åsikt att vi måste finnas med där besluten utarbetas och fattas,  där lagar stiftas som reglerar våra liv och vår vardag.

Vår välgrundade åsikt är att vi vill representeras av Wivan i EU, därför kommer vi  att skriva nummer 182 på våra röstsedlar. Gör det du också!

Styrelsen för Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm

Ulla-Maj Salin, Kvevlax